Vanaf 18 januari start 1.Hoorn een themacampagne over geldzorgen. Een persoonlijk en herkenbaar verhaal van een inwoner met geldzorgen, het verhaal van een schulphulpmaatje en van de deskundige van 1.Hoorn staan hierin centraal. Zorgen om geld geven vaak veel stress en raken het hele gezin. Door deze verhalen, hoopt wethouder Kholoud al Mobayed dat andere inwoners ook over hun geldzorgen durven te praten en hulp zoeken. Hoe eerder, hoe beter, is het motto. Via posters, flyers, een sociale mediacampagne en informatie op www.hoorn.nl/zorgdichtbij kunnen inwoners en ondernemers de verhalen en tips lezen.
Deel je zorgen
Je zorgen delen is een van de belangrijkste tips die de deskundigen van 1.Hoorn geven. De meeste mensen met geldzorgen vinden het erg moeilijk om hierover te praten, laat staan hulp te vragen. Vaak schamen ze zich, of voelen ze zich schuldig. Maar een schuld is lang niet altijd je eigen schuld. En het kan iedereen overkomen.
Wethouder Kholoud al Mobayed: ‘Problemen met geld of rondkomen zorgen voor stress. Dan is het lastiger om helder na te denken en de juiste beslissingen te nemen. Het is daarom prettig als er iemand naar je luistert en meedenkt. Dat hoeft niet altijd een deskundige te zijn. Maar vaak helpt het om je verhaal bij een ‘onbekende, maar deskundig iemand te doen, zoals de medewerkers van 1.Hoorn. Zij hebben ervaring en helpen inwoners graag verder op de manier die bij hen past.’
Je staat er niet alleen voor
In de campagne staat het verhaal Sacha Daalder centraal. Haar man en twee pubers krijgen te maken met geldproblemen door het gemis van overzicht. Het gezin gaf steeds meer uit, terwijl de inkomsten gelijk bleven. Zij zochten contact met 1.Hoorn en gingen zelf aan de slag om de problemen op te lossen. Zij stonden er niet alleen voor en kregen onder meer hulp van een ervaren vrijwilliger. Zij bracht orde in de chaos, gaf tips en dacht met het gezin mee in de oplossing. Nu is het gezin weer financieel gezond, is er weer rust thuis en verdienen de tienerzonen ook zelf geld voor mooie spullen.
Lees meer over de ervaring van Sacha op www.hoorn.nl/zorgdichtbij. Hier staan ook de verhalen van deskundige Ellen van 1.Hoorn en Schuldhulpmaatje Mariette. De campagne zal twee maanden te zien zijn in de gemeente Hoorn op diverse plekken bij partners van 1.Hoorn en in de gemeentelijke informatiekanalen.
Meer informatie
In Hoorn vinden we het belangrijk dat we elkaar helpen met zorg en ondersteuning dichtbij waar dat kan en met professionele hulp als dat nodig is. Herkent u zich in de situatie van Sacha of is er iemand in uw omgeving die geldzorgen heeft? Kijk op www.hoorn.nl/zorgdichtbij om te lezen hoe je aan de slag kunt gaan. Of neem contact op met 1.Hoorn via 0229 252 200.
Zelf of samen aan de slag bij geldzorgen
Wilt u zelf aan de slag?
Met een goed plan kun je uit de problemen komen. Het Nibud heeft een speciale website waar je zelf aan de slag kunt. Kijk op www.zelfjeschuldenregelen.nl
Wilt u ook samen op zoek naar de oplossing?
Neem dan contact op met 1.Hoorn via 0229 252 200 of kijk op www.1punthoorn.nl
Gratis cliëntondersteuning
1.Hoorn biedt ook cliëntondersteuning bijvoorbeeld bij gesprekken met de gemeente. Een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Meer informatie vindt u op www.hoorn.nl/clientondersteuning
Informatie over rondkomen en geldzorgen
Op de www.hoorn.nl/rondkomen vindt u alle informatie van de deskundige van 1.Hoorn en hun contactgegevens.
Hoe kunt u geldzorgen in uw omgeving herkennen?
Aan de buitenkant kan je niet zomaar zien of iemand schulden heeft. Maar er zijn signalen waar u op kunt letten. Zoals slapeloosheid, stress, vaak de gordijnen dicht, de deur niet opendoen, de post blijft ongeopend, de telefoon niet opnemen, weinig actief sociaal contact zoeken, het huis is vervuild, geld lenen maar niet terugbetalen. U vindt alle signalen op www.eerstehulpbijschulden.nl.